به گزارش خبرنگار سینماپرس، در پی طرح موضوع خلأ سینمای استراتژیک در کشور تعدادی از سینماگران مطرح کشورمان راهکارهایی را برای توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خصوص سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور برای تولید اینگونه آثار در سینمای ایران ارائه دادند.
محمد خزاعی، محمدرضا شرف الدین، فرج الله سلحشور، محمدحسین نیرومند، سعید ابوطالب، محمدتقی فهیم و جمال شورجه از جمله سینماگرانی بودند که در این رابطه با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل این گفتگوها در ذیل مطلب برای اطلاع بیشتر مخاطبان سینماپرس گردآوری شده است.
جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران در این خصوص اظهار داشت: تعدادی از سینماگران مطرح کشورمان برای تبدیل جشنواره فیلم فجر به یک رویداد بزرگ و استاندارد بین المللی که در آن رویکرد و اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی لحاظ شده باشد را عدم محافظه کاری مدیران سینمایی، تدبیر برای آینده و وجود جسارت در تغییر ساختاری جشنواره اعلام کردند. متأسفانه برخی افراد یا رسانه ها با ترفندهای مختلف سعی در مسدود کردن حمایت های دولتی از برخی آثار ضروری برای اهداف استراتژیک کشور دارند که بی تردید در این مسیر مدیران سینمایی نباید مرعوب چنین فضایی شوند و بدانند که تولید چنین آثاری برای کشور و آرمانهای انقلابی اش یک ضرورت است. شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳
محمدتقی فهیم منتقد سرشناس سینمای ایران نیز گفت: همانگونه که در سینمای جهان شاهد هستیم کمپانی های بزرگ مسیر سینماهای هالیوود، بالیوود و... را تعیین می کنند در کشور ما نیز دولت باید مسیر سینمای کشور را تعیین نماید چرا که کمپانی بزرگ ما دولت است و مادامی که دارد از بودجه بیت المال بهره می برد می بایست انتظارات حاکمیت و شخص مقام معظم رهبری را در تولید آثار سینمایی برآورده سازد. سبک زندگی ایرانی اسلامی، مبارزه با تهاجم فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، حوادث انقلاب، دفاع مقدس، بیداری اسلامی نکاتی است که مدت های مدیدی است از نظر متولیان سینما دور مانده است. یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳
سعید ابوطالب مستندساز و کارشناس فرهنگی نیز اظهار داشت: یکی از عوامل دوری کردن فیلمسازان از این عرصه، نگاه غریبه بودن به آنان توسط توسط مسئولان دولتی است که باعث شده آنها به دغدغه های شخصی خود روی آورند و از دغدغه های ملی دور شوند. خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی باید به وظایف خود در این راستا عمل کند و در نشست های مختلف با هنرمندان حرف های ناگفتنی در عرصه های ملی و بین المللی را با آنها در میان گذاشته و به ترغیب فیلمسازان برای پرداختن به این موضوعات مهم بپردازد. دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳
محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های نهم و دهم نیز گفت: سینما زبان مهم و تاثیر گذاری در تمامی جهان است که می تواند جزو سلاح های جنگ نرم نیز به شمار آید اما متاسفانه در حال حاضر ما نمی توانیم به مقابله با سلطه گران برخیزیم چرا که ابتدا باید خرابکاری های برخی مدیران فرهنگی و سینمایی را اصلاح کنیم و سپس دست به تولید آثار استراتژیک و ارزشی بزنیم. در حال حاضر ما نیاز به پرورش نیروهایی داریم که به اعتقادات و ارزش های والایی که مورد نظر حاکمیت و مقام معظم رهبری است باور داشته باشند و مدیریت کلان فرهنگی کشور می بایست به جای پرداختن به حواشی به سمت تقویت نیروهای جوان در این عرصه برود تا بعدها بتوانیم در مقابل جنگ نرم دشمنان ایستادگی کرده و با ساخت فیلم هایی با مضامین بیداری اسلامی، مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به آن ها در سطح جهانی پاسخ دهیم. سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳
فرج الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون ایران گفت: معمولاً هر آنچه که از غرب وارد فرهنگ و کشور ما شده با اعتقادات و ارزش ها و آرمان های ما همخوانی ندارد. سینما نیز جزو همین پدیده ها است که تنها برای دستیابی دشمنان اسلام و قرآن به اهدافشان مورد بهره برداری قرار می گیرد، پس چطور میتوان انتظار داشت سینماگر ما فیلم استراتژیک تولید کند؟ جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
محمدرضا شرف الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس نیز گفت: سینمای استراتژیک مقوله بسیار حساس و خطیری است شکل گیری، ظهور و استمرار آن بدون محاسبات همه جانبه وبرنامه ریزی دقیق امکان پذیر نیست و باید همه چیز برای رسیدن به سینمای استراتژیک محاسبه و برآورد شود؛ نمی توان متصور شد که به آسانی می توان به این سینما دست یافت. چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: با توجه به اینکه سازمان سینمایی تمامی بودجه های بخش سینما را در اختیار دارد و به عنوان متولی اصلی جریان سینمای کشور شناخته می شود می بایست از ردیف بودجه های مستقل خود برای تولید فیلم های استراتژیک و سیاسی بهره ببرد. در دولت گذشته سازمان سینمایی بودجه خاصی را برای تولیدات آثار سینمای استراتژیک که به اشتباه فاخر نامیده میشود در نظر گرفته بود که این امر توانست منجر به آن شود تا تعداد زیادی فیلم های شاخص در سینما تولید شود. باید از مسئولان سازمان سینمایی دولت یازدهم سوال کرد که چرا تاکنون ردیف بودجه مستقلی برای تولید این گونه آثار با اهمیت در نظر نگرفته اند و آیا اصلاً تمایلی به این کار دارند یا نه؟ شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
ارسال نظر